Менаџмент је у неком погледу једна врста уметности, кроз коју се људи или ствари (и у неким случајевима ситуације) контролишу и решавају. Када говоримо о управљању, поготово о ефективном, врло је лако бити речит, поготово ако се о речима не води рачуна, али са истом лакоћом је веома тешко применити ефективне стилове управљања.

Да би се у потпуности схватиле ефективне методе управљања, навешћемо 10 златних правила ефективног управљања.

1. Менаџери треба да деле информације, идеје и циљеве компаније са својим подређенима
Да би се ефективно управљање остварило, менаџер треба да увек подели са својим подређенима виталне информације, идеје и циљеве компаније као и достигнућа. Ако менаџер то не учини, подређени ће се осећати изостављено и ниже вредно. Укључивање подређених током сваког корака процеса ће им помоћи да имају осећај припадности, да расту као што и организација расте и да имају могућност да науче више.

2. Менаџери би требало да идеје подређених искористе ако су добре и корисне за организацију
Ово би у преводу значило да, менаџери би требало да слушају шта имају да кажу подређени, поготово ако износе своје идеје о побољшању пословања. Подређени, у већини прилика, знају шта и како урадити да би то било корисно за организацију и продуктивност рада. Наравно када до тога дође, подређеног треба похвалити за добру идеју. Не треба само украсти идеје, присвојити и преузети похвале за постигнуте резултате јер сте „ви то смислили“. Треба бити искрен и поштен и јавно похвалити и наградити такве раднике и ставити до знања да је такво понашање и активност запослених пожељно и да то организација зна да цени.

3. Комуникација је кључ који отвара врата за ефикасно управљање
Није битно у ком смеру се одвија комуникација, да ли менаџер комуницира са својим подређенима или обрнуто, подређени са менаџером. Оно што је веома важно то је да постоји слободан проток говора. Успешно радно окружење се ствара само када се успостави одговарајућа комуникација. Менаџери који не разговарају са својим подређенима нису добри менаџери; они само штете нивоу продуктивности радног места.

4. Постаните пример својим подређенима
Ако својим радом и понашање постанете и поставите се као пример својим подређенима, они ће вероватно следити то понашање и ваше кораке. Не треба бити лош пример ако сте менаџер, треба радити једнако добро и чврсто као подређени и немојте их одбацивати и сваљивати сав свој посао на њих. Ако се не схвати посао на озбиљан начин, са ваше стране, онда је немогуће захтевати да то ураде и подређени.

5. Учините рад угоднијим
Повремено би требало да атмосфера на радном месту буде „лаганија“. Уместо да све буде строго пословно, испланирајте изненађења, на пример за ручак или за паузу. Када се запослени осећају опуштено, постижу боље резултате него кад су под стресом.

6. Не будите пристрасни менаџер
Уместо да упиру прстом један у другог, будите транспарентни и непристрасни. Слушајте шта запослени или подређени имају да кажу. Не можете једноставно кривити некога (у овом случају ваше подређене) јер резултати нису били, као што сте очекивали. Ако су вам се жалили на одређени проблем, а ви их нисте саслушали или сте окренули главу на другу страну, онда сте ви криви што резултати нису били на нивоу. На пример, ако се подређени жали да његов систем не функционише, не можете очекивати да ће вам на крају дана дати готов производ ако нисте ништа урадили да га поправите.

7. Никада не користите исти приступ за све
Не користите исти приступ охрабрења за свакога у вашем тиму. Сваки члан тима као појединац заслужује да му се одвоји време како за похвалу тако и за „куђење“. Неки су крутији, неки осетљивији, некима и није нешто то претерано важно, али је врло битно да им посветите време које је само њихово. То једноставно значи да резултатски цените, вреднујете и подстичете сваког члана вашег тима другачије.

8. Направите добар план пројекта
Важно је да сваки менаџер тима зна који су циљеви компаније. Поставите их тако да и ваши подређени знају који су циљеви. „Добар план злата вреди“.

9. Научите да кажете НЕ
Ако вам се не свиђа пројекат или начин на који подређени поступају у одређеној ситуацији на послу, онда им јасно ставите до знања. Ако вам се не свиђа њихов рад/пројекат, реците то. Немојте прихватити било какав неуредан рад, замолите их да поново ураде пројекат или да направе значајна побољшања. Ако вам се не свиђа како подређени наставља да се „правда“, зауставите то и не прихватајте тако опхођење. Кажите „НЕ“! Не за изговоре, Не за неуредан рад и Не за све остало што утиче на продуктивност компаније.

10. Успоставити поверење и осећај поверења између руководиоца/супервизора и подређених
Оно што се дешава у већини компанија је да не постоји ниво поверења између супервизора и подређених због многих разлога. Понекад први шеф може злоупотребити своју моћ, због чега његови подређени избегавају комуникацију и не расправљају о својим проблемима с њим, што штети продуктивности.

Закључак

Ефикасно управљање је прилично деликатан задатак. Никада не знате када или где ћете морати да спроведете једну од горе наведених тачака, али истина је да се свака организација суочава са неким од ових проблема. Морате схватити ситуацију и онда применити делотворно решење. Такође, слушање и комуницирање је битан кључ за боље управљање. Побрините се и за решавање проблема. Немојте слушати по принципу „на једно уво ушло на друго изашло“. Обострано поверење је важан елеменат који помаже да се постигну ефикасне технике управљања. Осим тога, треба пратити рад сваког подређеног да се постара да ефикасно ради до остварења свог пуног потенцијала. Немојте охрабривати улизице и омогућавати им да се опуштају, Ефективно управљање се може остварити само ако постоји равнотежа у комуникацији, поштовање, поверење и воља свих страна. Такође, уместо да будете груби и глумите аутократу треба омогућити радну средину без тензија и стреса, изненађујуће је како тако окружење делује на запослене.

Прочитајте и ово: 10 правила да будете успешни слушалац