Правило број 1: престани причати! Основно правило, ако слушаш и желиш да чујеш, да разумеш, немој причати, немој говорити, упадати у реч и слично. Ово правило је веома важно и за сам процес разговора, јер вам даје времена да размислите о ономе што чујете, слушате и да спремите „у глави“ шта желите да кажете као акцију, реакцију или одговор на то. Ово правило важи и за „говор у себи“, једноставно речено ако размишљате о томе шта ће те рећи, онда не слушате шта је речено или шта се говори.

Правило број 2: Дајте себи простора/направите или дозволите себи физички простор. Креирајте физички простор. Фокусирајте се на своје реаговање и одговор говорнику. Створите, такође, простор у свом уму за оно што говорник има да каже, или шта је хтео рећи. Дозволите себи да имате простора између мисли. Размислите о слушању као о облику медитације. Умирите свој ум и усредоточите своју пажњу на слушање.

Правило број 3: Контролишите исхитреност и доношење закључака! Колико често смо страствено и са жаром одговарали и реаговали да би на крају само зажалили због тога што нисмо били стрпљиви и саслушали до краја и чули још чињеница. Увек треба дати себи мало времена између питања и одговора или између говора и реакције да се размисли и да се упитамо: да ли смо чули све што треба да се чује или зна?

Правило број 4: Не будите стручњак за читање људи! Људи су јединствени . Сваки човек је посебан. Насупрот томе склони смо генерализовању, и додељивању етикета као стандарда или наших мудрости попут: мудар, вредан, стрпљив, лењ, паметан, итд. мислећи да знамо шта се крије „унутра“ и да смо врсни познаваоци. На основу тога и доносимо генерализоване закључке о некоме или некима, заборављајући да су сви људи посебни и да нису исти.

Правило број 5: Ослободите свој ум! И ако можда свесно не осећамо потребу да будемо увек у праву, ми имамо тенденцију да имамо одређено мишљење о стварности, и осећамо се непријатно или „нестабилно“ када нам је мишљење или став о томе угрожен. Уздрманост у ставовима и схватању и није тако лоша ствар. Без тога не би дошли до нових закључака, учења и не би били у ситуацији да пронађемо „заједнички језик“ са некиме; понекад је у реду бити несигуран.

Правило број 6: Фокус! Фокусирајте се када неко говори. Ако обраћате пажњу ви ћете показивати знаке сконцентрисаности, као што је контакт очима, без размишљања о томе. Неки од начина да покажемо да слушамо су: - Контакт очима или гледање у очи саговорника; Треба имати у виду да у неким културама гледање у очи саговорника није пристојно већ представља агресивност. - Давање невербалних знакова; На пример климање главом. - Давање подршке говорнику да настави даље; на пример при конверзацији преко телефона где се учесници не виде физички, простим додавање речице „да“ и њеним понављањем ми дајемо до знања говорнику да га слушамо и да настави даље. - Не прекидајте и не упадајте у реч; - Постављајте питања; Постављање отворених питања даје се на знање да сте слушали говорника. Затворена питања попут „шта“ и „зашто“ су обично корисна да се започне конверзација. - Сумирајте разговор; ово је нарочито корисно ако имате нека неразумевања или сте несигурни око закључака или сте управо постигли договор.

Правило број 7: визуализација! Визуализација је техника која може побољшати слушање: слика вреди хиљаду речи. Један од начина да се користи је визуализација онога што вам је речено. Неки људи су визуелнији од других . Ако је визуализација више посао него помоћ, можда нисте визуална особа. Међутим, све ново се прилагођава и може ће требати више покушаја пре него што почнемо природно да се осећамо.

Правило број 8: Упамтите имена Први корак у памћењу имена је одлука да су они важни за памћење. Слушајте када вам се неко јави пре упознавања. Поновите имена када се представите. Направите асоцијације за памћење имена.

Правило број 9: Питање/а Ако слушате и спремате питања у себи, то ће вам помоћи да се сетите примљених информација и да их уклопите у постојеће знање. Треба такође, пратити говор тела и бити брз да би се разјасниле претпоставке ако нисте сигурни да ли добијате или не негативну поруку.

Правило број 10: Будите свесни! Морате бити свесни говорника, његових вербалних и невербалних знакова. Треба да такође бити свестан личних предности и изазова у слушању.

Бонус правило: треба знати када прекршити правила Ако је тешко започети конверзацију, ако није битна, немојте је ни започињати.

Имате потребу да разговарате о вашој организацији и управљању људским ресурсима и/или развоју? Јавите се данас!